onsdag 2. mars 2011

Tid for lavkarbobrød

Vi har endelig startet på vårens første måned! Dagene blir lysere og lengre og klærene blir lettere og vårlig. Etter en lang vinter med mye "kosemat" trenger jeg nå en oppstramming i kostholdet, og da sverger jeg til lavkarbo. Dvs å kutte ut poteter, ris, pasta (ihvertfall den lyse) sukker og brød.



Jeg elsker både kokte og rå grønnsaker og digger herlige sprø salater. Rent kjøtt, fisk, ost og egg i alle fasonger er heller ikke å forakte, så i utgangspunktet er ikke lavkarbo noen "diett" med negativt fortegn for meg. Både poteter, ris og pasta i et måltid  kan lett erstattes av mengder med grønnsaker, og det tradisjonelle brødet kan byttes ut med hjemmelagde knekkebrød og proteinbrød.


Den ferdig blandete deigen skal være lett klissen


Der finnes mengder av oppskrifter på proteinbrød og lavkarbobrød på nett, og min oppskrift er en salig blanding av flere uttestede oppskrifter. Jeg syns brødet blir veldig saftig og rikt på smak, men husk at det må oppbevares i kjøleskap.


Fordelt i to brødformer kledd med bakepapir


Jeg pleier å skjære brødet i passende skiver like etter at det har fått kjølt seg ned litt, og legger mesteparten i fryseren. Jeg kan da bare ta opp det antall skiver jeg beregner for dagen. Veldig praktsk og ingenting går til spille. Skivene tiner dessuten veldig raskt på en tallerken eller i brødristeren. Vil du lage f.eks. ostesmørbrød  i ovn, tiner skivene samtidig som smørbrødene stekes. Mmmm...


To nystekte proteinbrød. Her dufter det utrolig herlig nå. Blir snart kveldsmat


Lykke til :)

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...