søndag 13. mars 2011

Øyhopping - Ta vare på minnene

Øyhopping er en ferieform som gir deg massevis av nye opplevelser og et hav av nye inntrykk over forholdsvis kort tid. Jeg har derfor alltid sørget for å ta vare på opplevelsene både via foto, film og gjennom å skrive reisedagbok. Det har jeg ikke angret på ett sekund! Den lille "time-outen" jeg har når dagene dokumenteres er en tid jeg virkelig nyter. 


En liten stabel gode minner - noen av de mange reisedagbøkene våre.

Jeg har pleid å bruke en stille stund alene om morgenen på kafè med en Frappe, gresk iskaffe, til dagbokskriving. Noen dager med mange hendelser eller mye reising har jeg gjerne fordelt skrivingen litt utover dagen også, gjerne på stranden når man har behov for en pause fra sol og bad, eller om ettermiddagen i skyggen på terrassen. Man glemmer utrolig fort detaljer og småting som egentlig kan vise seg i ettertid å være ganske viktig, så ingen hendelse er for liten til å bli dokumentert i mine reisedagbøker :)


Minner på rekke og rad i bokhyllen

Min opplevelse med å skrive reisedagbok er at det å starte dagen med å sortere hendelser, opplevelser og tanker fra gårsdagen, gjør meg mentalt ekstra klar for nye og spennende opplevelser. Man får liksom sortert og fundert litt samtidig som man vet at den lille "jobben" man gjør vil gi mye glede for både seg selv og andre i fremtiden. Jeg tenker derfor ofte igjennom leseopplevelsen når jeg skriver.


Reisedagboken svulmer etter dokumentering av mange spennende opplevelser

Reisedagbøkene har gitt oss mulighet til å gjenoppleve hele eller deler av reisene igjen og igjen, noe som var utgangspunkt for disse bøkene. Tenker man å begynne skrivig av reisedagbok er det imidlertid viktig at man finner sin egen form på skrivingen, basert på hva man tenker å bruke boken til senere. Ønsker man å ha en privat reisedagbok som kun skal leses av en selv eller de man reiser sammen med, kan man holde en annen form enn om flere skal lese den. Våre reisedagbøker er helt åpne for lesning for både familie og venner som har ønsket å få et innblikk i hva øyhopping er. De preges derfor av en lett tone med fokus på positive opplevelser, men uten at negative hendelser utelates.  Jeg skriver også om kløende myggstikk, solbrenthet, dårlig mat og service siden disse opplevelsene tross alt også er en del av reisen, men  prøver å se det humoristiske i det eller beskrive hvordan vi løste utfordringene.


Et flott postkort fra Paros i solnedgang er limt inn som illustrasjon i dagboken

Jeg pleier å skrive om dagliglivet på øyloffing, om reiseruten, om vær og vind (vind er ofte et tema på de greske øyer) overnattingsplassene, kafeer og restauranter vi har besøkt, utflukter, aktiviteter, ting som har gjort inntrykk eller spennende folk vi har møtt på. Med andre ord: både store og små hendelser i lett blanding. Selv om det er bare meg som skriver får jeg gjerne input fra de andre på ting vi ikke må glemme. "Husket du å skrive det og det" kommer gjerne utover dagen. Har jeg ikke husket det, kommer det som en liten oppsummering dagen etterpå :)


Buss og båtbilletter fra dagens utflukt limes inn og bevares for ettertiden

Jeg limer inn postkort fra stedene eller plasser vi har besøkt, kvitteringer fra restauranter, kart, båtbilletter, inngangsbilletter og visittkort vi kommer over på vår vei. På den måten får vi også dokumentert prisnivå, hotellnavn/overnattingssteder som vi ellers gjerne ikke vil huske hva heter, hvilke restauranter vi har besøkt, hvordan bussbillettene så ut osv. Vi benytter dermed reisedagbøkene også som en faktasjekk eller hukommelseshjelp før neste tur.


Minner :)

Jeg har alltid med en reisedagbok som har plass til masse tekst og som tåler å bli herjet litt med. De skal jo være med på reisen hele veien og må tåle både smuss, sand, sol og saltvann :) Bøkene blir etterhvert ganske "oppsvulmet" av alle innlimte minner og souvenirer, så jeg har alltid valgt bøker med strikk utenpå som holder alt på plass.


Pennal med nødvendig utstyr: kulepenner, tape, blyanter og blyantspisser!

Jeg anbefaler også å ta med et pennal med det du trenger av utstyr til dagboken. Jeg har flere ganger skrevet ut både 1 og 2 helt nye kulepenner på reisene, så ta med noen i backup. Innholdet i pennalet mitt har vært kulepenner, blyanter (både grå og farger), blyantspisser og minst to taperuller for innliming. Blyanter og kulepenner blir jo også benyttet til både sudoku og kryssord, og fargeblyanter kan være kjekk å ha for å pynte i dagboken eller til tegning.

Håper du ble inspirert til å skrive din egen reisedagbok...uansett hvor ferieturen går til. Jeg tror ikke du vil angre :)

2 kommentarer:

  1. Vil du slutte med deg å være så ufattelig organisert og flink?! Jeg får jo bare en SMULE dårlig samvittighet av alle bildene som ligger på CD'er rundt om.
    Note to self: Must be like J :-))

    Ha en herlig uke!

    Klem W :-)

    SvarSlett
  2. Hei1
    Jeg har sittet og lest bloggen din med stor glede!
    Du skriver så lett og morsomt og veldig ispirerende1
    Har intens Hellas-lengsel nå, og ved å lese bloggen din føler jeg at jeg har vært der i noen timer ihvertfall.
    Er i ferd med å planlegge årets ferie og som omtrent hvert år siden åttitallet går nok turen til Hellas igjen.
    Skal følge med på bloggen din. Mye annet spennende også!
    Tusen takk for alt det flotte du har skrevet!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...