lørdag 29. oktober 2011

Trenger vi Halloween?

Vi har ikke så lange tradisjoner i Norge for å markere Halloween, og selv om mange vil hevde at dette er noe handelsstanden har tatt tak i for å øke omsetningen, mener jeg at en fornorsket markering av Halloween er veldig velkommen.



I utgangspunktet er jeg ikke overbegeistret for "knask eller knep"-tigging på dørene etter snop. Den type aktivitet syns jeg de minste får dekket inn gjennom tradisjonen med å gå julebukk eller nyttårsbukk, men la gå - de er jo skjønne når de kommer som småmoster på døren og lesper frem "Knask eller knep". Det er vel heller de litt eldre barna som tilfører det negative gjennom egg- og dopapirkasting, og andre heller mindre hyggelige aktiviteter.




De aller fleste fellesmarkeringer iløpet av året er plassert mellom desember og mai/juni, og med lange våte og forblåste høstmåneder er det kjekt å ha noen merkedager å se frem til mellom sommerferien og jul. Jeg liker at Halloween i Norge har utviklet seg i retning av å bli markert med sosiale sammenkomster, fester og arrangementer hvor man kler seg ut og har det hyggelig sammen med gode venner. Vi har løftet markeringen opp fra å være en barnetradisjon til også å inkludere unge og voksne gjennom å tilføre en sosial funksjon, en dag for hyggelig sosial sammenkomst.




 Jeg håper derfor at Halloween i Norge kan fortsette å utvikle seg til å bli en positiv og moro dag med utkledningsfester og gode sosiale sammenkomster med venner og kjente istedenfor bare dagen for bare  snopetigging og egg- og dopapirkasting. Det er først da Halloween i norsk utgave har funnet sin riktige funksjon, syns jeg.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...